COLLECTIE

Het museum beschikt over een grote collectie materieel afkomstig van de Rotterdamsche Tramweg Maatschappij. Alle materieel heeft de spoorwijdte 1067 mm.

*behoort niet tot het historisch materieel

Nummer

37

Type

stoomloc

Bouwjaar

Opmerkingen

Replica van de laatste in dienst zijnde vierkante locomotief (type ‘Backertje’) van de RTM, uit dienst in 1955. Het origineel is gebouwd door de firma Werkspoor in Amsterdam, de replica wordt in eigen beheer gebouwd. De nieuwe ketel staat ter bezichtiging in het museum. Giften om de herbouw te bekostigen zijn welkom!

50

stoomloc

1913

Gebouwd in 1913 door de firma Henschel & Sohn in Kassel (Duitsland). Gerestaureerd, dienstvaardig en voorzien van nieuwe ketel.

54

stoomloc

1916

Gebouwd in 1916 in Berlijn-Drewitz door  Orenstein & Koppel. Gerestaureerd, dienstvaardig en voorzien van nieuwe ketel.

56

stoomloc

1920

Gebouwd in 1929 in Berlijn-Drewitz door Orenstein & Koppel. In restauratie, in dienst medio 2023

57

stoomloc

1920

Documentair object, gebouwd in 1920 in Berlijn-Drewitz door Orenstein & Koppel. Geheel in originele staat en te bezichtigen. Voorzien van elektrische verlichting zoals voor de Tweede Wereldoorlog in gebruik was op sommige lijnen.

M67

diesel-elektrische loc

1949

Ooit gebouwd als postbagagewagen EL103 voor de Maas Buurt Spoorweg. In de dertigerjaren omgebouwd tot dieselloc (vier elektromotoren in twee draaistellen). Na de oorlog indienst bij de RTM als M68, helaas uitgebrand in 1947 en opnieuw in oude stijl opgebouwd. Heeft tot in 1967 dienst gedaan bij het opbreken van de tramlijn in Rotterdam-Zuid. Daarna naar het Spoorwegmuseum en in 1991 weer terug naar de (nu museale) RTM. Complete revisie, deels nieuwbouw, afgesloten in 2009. Vormt samen met de rijtuigen AB414 en AB417 (ook afkomstig van de MBS uit Gennep) het ‘Limburgse stel’.

diesel-elektrische motorwagen

1950

Dieselelektrisch motorrijtuig, met de naam ‘Reiger’. Oorspronkelijk was het een stoomtramrijtuig van de ZVTM, in de jaren dertig omgebouwd tot motorrijtuig ME16. Na opheffing van het trambedrijf van de ZVTM in 1949 naar de RTM gekomen en daar totaal verbouwd tot MABD1602. In 1967 verkocht aan het museum in Hellevoetsluis. In 1971 door brandstichting grotendeels uitgebrand maar weer opgebouwd. Grote revisie in 1997 met inbouw van een nieuw interieur naar oud voorbeeld. Samen met rijtuig BPD1631 vormt het ‘het Zeeuwse stel’. Was tot 1 februari 1953 in dienst op Schouwen-Duiveland en reed daar de laatste dienst in de rampnacht.

diesel-mechanische loc

1951

Draagt de naam ‘Puttershoek’, maar ook de naam ‘Steenbergen’ komt voor. De loc is gebouwd door Spoorijzer in Delft met als basis een ‘oersik’ van de NS (serie 100). Mechanische aandrijving (twee versnellingen) met een DAF-motor. Grote revisie in 2014. Loc was tussen 1957 en 1971 in dienst in de haven van Zijpe voor het kolentransport voor de stoomponten. Daarna in ons museum.

diesel-mechanische motorwagen

1924

In 1924 als 317 gebouwd door HAWA in Hannover. Volledig stalen constructie, benzinemotor en vier0versnellingsbak.De MABD1804 is het oudste in dienst zijnde motorrijtuig in ons land. Vernummerd in 1946 in 63, in 1953 verbouwd tot MABD1804 ‘Kievit’, voorzien van achtcilinder Deutz-dieselmotor (240 pk) en een vier-versnellingsbak (systeem Milius). Grote revisie en restauratie afgesloten in 2011. Uitvoering 1953 en verder.

diesel-elektrische loc

1952

In 1952 door de RTM gebouwd op het frame van dieselloc 69 (afkomstig van de MBS, dieselloc DIV, overgenomen in 1948 en uitgebrand in 1951). De omkasting is een ontwerp van Tap en gebouwd door de Machinefabriek Hoogeveen. Vanaf 1952 in dienst als MD1805 ‘Meeuw’. In 1967 in het museum en grote revisie/restauratie afgerond in 1988. Sterkste dieselloc in de verzameling.

generatorwagen

1963

Hoogeveen bouwde in 1963 op twee MBS-draaistellen deze generatorwagen met bagegeafdeling en een kleine personenafdeling. De generator wordt aangedreven door een luchtgekoelde Deutz-diesel. Het rijtuig bevindt zich tussen de twee EB-wagens 17.01 en 17.02 (en levert de stroom voor deze motorrijtuigen) en vormt daarmee het Sperwer-stel. Door de toenmalige RTM-medewerkers trouwens het ‘Duitse stel’ genoemd. De elektrische installatie van het stel wordt op dit ogenblik gereviseerd, casco en interieur zijn al eerder in originele RTM-toestand teruggebracht.

elektrische motorwagen

1963

In 1962 werden van de opgeheven metersporige tramlijn Ravensfurt- Baienfurt (DB) de tramrijtuigen 195.01 en 195.02) gekocht, op 1067 mm. spoorwijdte omgespoord en van dubbel deuren voorzien aan beide zijden. Als 17.01 en 17.02 kwam het stel in 1963 onder de naam ‘Sperwer’ in dienst. In 1967 verkocht aan de Zillertal-bahn (spoorwijdte 750 mm.) in Oostenrijk. Daar kwam het als VT-1 in dienst. In 1999 raakte het overcompleet en na een crowdfund-actie opgenomen in de RTM-museumcollectie en weer omgespoord naar 1067 mm. Zal na revisie van de elektrische installatie in originele RTM-uitvoering op de baan verschijnen.

M 1653

diesel-mechanische loc

2004*

‘Oud-Beijerland’. Samengesteld uit onderdelen van werkmaterieel  uit Bad Doberan (‘Mollie’) en een flinke partij eigenbouw. De loc heeft een verblijfsruimte voor de medewerkers en wordt ingezet bij en voor  werktreinen.

M 1654

diesel-mechanische loc

2009*

‘Ome Piet’, ex O&K 11652, 1941